?> Hvad er BERT? | Artikler om SEO | 100% Gratis | 2020/2021

Hvad er BERT?

Google BERT

De fleste anvender Google i dagligdagen, når de søger efter information, ting de vil købe eller måske mangler en rutevejledning. Selvom Google nærmest er ”Gud” inden for søgning, så er vil man i ny og næ komme ud for at man ikke får svar på sine søgninger.

 

Google er en maskine, som er bygget om omkring tal – algoritmer. En algoritme er tal, eller tegn og derfor taler Google det ”semiotiske” sprog. Vi mennesker taler det semantiske sprog og derfor er der tale om 2 forskellige sprog. Google skal derfor have forklaret, hvad vi mennesker mener, før Google kan forstå hvad vi mener, når vi fx laver søgninger på Google. For at imødekomme det, har Google ”guderne” lavet BERT. Men hvad er BERT? Og, hvordan påvirker BERT os, der elsker SEO?

Af Simon Nielsen d. 21.10.2020 kl. 12.25

Du vil i denne artikel kunne læse om:

  • Hvad er Google BERT?
  • Hvad er formålet med BERT?
  • Hvordan BERT påvirker SEO
  • Konklusion

Hvad er Google BERT?

BERT er en forkortelse for:
”Bidrectional Encoder Representations from Transformers”  For almindelig mennesker, betyder det at Google arbejder med at forstå sammenhængen mellem det brugerne søger efter og det Google skal levere af data. Som allerede skrevet, så anvender vi mennesker det semantiske sprog, hvor vi i vores søgninger fx kan søge efter opskrifter. Når man søger efter ”madpandekager”, kan søgningen også se sådan her ud: ”mad-pandekager”, ”mad-panekager”, ”madpanekager” osv. BERT er en slags kunstig intelligens, som skal kunne tolke det semantiske sprog og omsætte det til data – og levere, det som vi mennesker søger efter.

T i BERT står for ”Transformer”, som er en algortime der er lavet til at forstå konteksten. I mange vesteuropæiske lande anvendes fx det indoeurpæriske sprog, hvor forholdsord anvendes til at forstå sammenhængen mellem steder, personer, tidspuntker osv. Det er ikke ligegyldigt om man skal sejle fra København eller sejle til til København.

Den sammenhæng vil Google gerne være bedre til at forstå. Google fungere i dag, som en maskine, som tager mange ting bogstaveligt og ud fra en række ”nøgleord” giver forslag til det, som brugerne søger efter. Derfor forstår Google ikke altid vores søgeadfærd. BERT er derfor Google værktøj til at forstå konteksten – altså hele sætningen i det, som brugerne søger efter.

Hvad er formålet med BERT?

Som bruger af Google vil man kunne regne med at få mere relevante og præcise søgeresultater. Det er altså noget som højner brugeroplevelsen. Med tiden vil BERT, som er en kunstig intelligens indsamle data og blive bedre til at forstå os mennesker. BERT blev lanceret i oktober 2019 og siden blevet opdateret løbende. Målet er at Google ikke længere skal levere resultater på baggrund af nøgleord, men på baggrund af konteksten af det, som folk søger efter.

Forstil dig at du gerne vil spise sundere og har brug for inspiration til sund madlavning. Du Googler derfor: ”Mad der er sundt, nærende og lækkert uden sprøjtegifte” Google vil ud traditionel Google visninger, matche søgeord som ”Mad”, ”sundt” og ”nærende” uden at tage hensyn til forholdsordet ”uden”.
Dog er Google kommet, så langt med udviklingen, at Google på nuværende tidspunkt, godt kan forstå sammenhængen og derfor forstår Google lidt bedre konteksten.
Derfor er google BERT en opdatering, som skal hjælpe med at forstå konteksten og dermed forholdsordet i relation til det, som brugerne søger efter på Google.


Påvirker BERT SEO?

For at hold det enkelt: Ja, BERT påvirker SEO i stor grad. Hvordan påvirker BERT dig? Det kommer an på, hvordan dit mindset er. Med BERT, lægger Google nu op til at content-marketing vil have større betydning ift. ranking. Det gælder nu om at levere indhold, som passer til hele sætningen, som brugerne søger efter – og ikke kun søgeord. Det skaber en mere præcis og brugervenlig søgning for brugerne af Google.
Skal du frygte BERT? Måske ikke. Hvis dit content levere på Search Intent, så har du ikke noget at frygte. Dog vil jeg anbefale dig at tænke på om din SEO strategi er up to date med 2020 og snart 2021.

Konklusion

BERT er uden tvivl et af de mest værdifulde værktøjer, som Google har lanceret ift. Search Intent. Inden for SEO branchen vil der ske et paradigme skifte, hvor søgeord er en del af ”konteksten”, men det er ikke længere blot søgeord, som skal lægge til grunds for det content, der laves. Med BERT tvinges SEO folk nu til at tænke i Search Intent og levere værdifuld indhold – hvis de altså vil ranke på Google.

Simon Nielsen

Simon Nielsen

Simon studer markedsføring på EAAA, hvor han bl.a. studerer SEO. Den research, som der anvendes til at skrive artiklerne kommer primært fra undervisnigen, men er også inspireret af branchens bedste SEO “nørder”.  

Google BERT SEO
body {font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;} * {box-sizing: border-box;} input[type=text], select, textarea { width: 100%; padding: 12px; border: 1px solid #ccc; border-radius: 4px; box-sizing: border-box; margin-top: 6px; margin-bottom: 16px; resize: vertical; } input[type=submit] { background-color: #4CAF50; color: white; padding: 12px 20px; border: none; border-radius: 4px; cursor: pointer; } input[type=submit]:hover { background-color: #45a049; } .container { border-radius: 5px; background-color: #f2f2f2; padding: 20px; }

Efterlad en kommentar

Ja Nej Måske