?> Search Intent | Vil du ranke på Google? | 100% SEO relevant

Search Intent

Search Intent: En vigtig ranking faktor

Artiklen er lavet på baggrund af research fra: 
https://www.youtube.com/watch?v=pnfn0QAM9qw
https://www.youtube.com/watch?v=TCKBsLKvr5c

 

Ranker du ikke godt nok på Google? En metode til at opnå bedre ranking er først og fremmest at skabe content, som passer til search intent. 

Search Intent er nok det vigtigste begreber inden for SEO. Det kan ikke skæres nok ud i pap – Search Intent er utrolig vigtigt!

Sites kan opleve over 650% forøgelse i organisk trafik til sites, ved at have fokuseret på Search Intent. Derfor vil du i denne guide kunne blive klogere på:

Hvad Search Intent er
Hvorfor Search Intent er vigtigt ift. SEO
De fire forskellige typer af Search Intent
Hvordan man optimere ift. Search Intent
Eksempler

 

Hvad er Search Intent?

Search Intent er helt enkelt “Why” i søgefeltet på Google. Eller oversat til jysk: Hvorfor søgte personen på netop det, de gjorde? Er deres intention at blive klogere på noget bestemt? Er de måske interesseret i at købe et produkt? Eller er de på udkig efter en bestemt hjemmeside?

For at illustrere overstående, er der listet tre eksempler, hvor du skal bedømme, hvad det brugerne af en søgemaskine er ude efter:

“Jeg leder efter billeder af Phuket strand”

“Jeg leder efter turistphuket.com, men kunne ikke komme ind på domænet”

“Jeg søger på rejser til Thailand, Phuke”

Hvorfor Search Intent er vigtigt

Googles mål er at skabe indhold til deres brugere, som giver mest mulig værdi ift. det, som der søges efter. Hele Googles forretningskoncept berorer på at være dygtig til at skabe indhold, som brugerne finder brugbart og dermed skaber værdi. Dette kan man fx se ved at besøge Bing, hvor ens søgeresultater oftest vil være af dårlig kvalitet, hvis man sammenligner med Google. Dette er en af grundene til at Google anvendes af mange fremfor Google.

Googles mission efter eget udsagn er: “Organise the world´s information and make it universsaly accessible and useful.”

Med andre ord: Google lever af at skabe relevant indhold, ift. det brugerne søger efter!

Google mission

 

Men hvorfor er det vigtigt ift. SEO?

Selvom det er klichéfyldt, så er den tekniske udvikling i 2020 på et niveau, som gør at det stadigvæk bliver mere udfordrende og dermed sværere at ranke på Google. Alle vil ranke på noget bestemt ift. Google, hvilket betyder at det content der leveres (hvis man vil ranke) skal være “spot on”.

Hvis man fx gerne vil ranke på “covers til mobil”, så skal man ikke tro at man dukker op i Google´s structured data

 

Læs mere om SEO her: Sådan ranker du højere på Google