?> SEO for begyndere | Søgemaskineoptimering guide | Gratis i 2020

SEO for begyndere

SEO for begyndere

Kom godt i gang med SEO [og behold overblikket]

Simon Nielsen | Skrevet d. 29.08.2020

Søgemaskineoptimering kan for de fleste være en ordenlig mundfuld til at starte på. Emnet indeholder utrolig mange kategorier og underemner. Men frygt ej - Med lidt knofedt kan de fleste blive dygtige til SEO.

OBS: Du bliver ikke SEO specialist ved at læse en artikel! 

Har du nogensinde spillet et computer/konsol spil? Hvis ja, så tænk på SEO, som et spil. 1. level er det helt basale, men også nødvendigt for at kunne starte på 2. level. 

  • Level 1 : Title tags
  • Level 10 : Cononical
  • Level 145: Forståelse for >40 % af, hvordan Google algoritme opfører sig. 
Simon Nielsen

Simon Nielsen

Simon studer markedsføring på EAAA, hvor han bl.a. studerer SEO. Den research, som der anvendes til at skrive artiklerne kommer primært fra undervisnigen, men er også inspireret af branchens bedste SEO “nørder”. 

Selvom SEO kan forkomme, som et vanskeligt emne, så vil du ved hårdt arbejde og ved at vælge den rige information være godt klædt på, til at blive en rigtig SEO nørd. 

Hvis du er helt ny i SEO verden, så vil du måske have nogen af disse bekymringer?

  • Tid:  Vil det tage flere år at lære SEO?
  • Alt for meget information: Der er så mange eksperter, content osv., på nettet – hvor skal man starte?
  • Modsigende information: Hvem skal du lytte til når der er modsigende argumenter/pointer?
  • Frygten for det tekniske: Er det nødvendigt at være en HTML ekspert for at kunne SEO?
  • En SEO hat – forskellige farver: Der findes Sort, Grå og hvide hatter – hvilken taktik skal man bruge? måske dem alle?
  • Uddannelse: Kræver det en uddannelse for at kunne lære SEO?
  • SEO eksperterne: Er det nødvendigt at købe online kursuser fra SEO eksperter? 

Denne artikel har en sværhedsgrad på 1/2 stjerne ud af 5 mulige. 

Gratis og betalt SEO uddannelse

SEO er en forholdsvis ny industri, hvorfor de fleste uddannelsesinstitutioner ikke tilbyder reel SEO uddannelser. SEO er en del af online marketing, hvorfor man fx på uddannelser som markedsføringsøkonom og multimediedesigner kan vælge SEO, som valgfag.
MEN, men men! Heldigvis, så er det muligt online at tillære sig alle de værktøjer man skal bruge for at mestre SEO. Som helt ny, vil man kunne nyde godt at mange af de SEO communities der er. Her deler folk information, hjælper hinanden og generelt er de forskellige communities rigtige gode informationskilder. Disse communities er langt hen af vejen gratis, men med tiden vil man støde på diverse SEO “eksperter”, hvor det content de tilbyder er mod betaling. Her er det vigtigt at være skarp – vi lever i en informationstidsalder, hvor utrolig meget viden er gratis at tilgå. Betalte kursuser, vil måske kunne spare en for noget tid, da informationen ofte vil være kategoriseret og være nem overskueligt. MEN det er ikke et must, at købe er kursus for at lære SEO. Hvis man skal købe et kursus, så husk kun at købe SEO kursuser af nogen, som faktisk laver SEO – og ikke kun skriver om SEO.


“Whether you think you can or you think you can’t, you’re right.”

Hvordan kommer du i gang med at lære SEO?

Uanset, hvad man skal lære i livet, så gælder det om at få “beskidte fingre”. Lige så snart, man har afdækket det mest grundlæggende om SEO, så er der to metoder: 

  • Søg et job, hvor du kan få lov til at starte på dit niveau. 
  • Øv dig på din egen blog/hjemmeside 

Praktikant job i SEO

Der findes et uendeligt hav af virksomheder, som tilbyder SEO i en eller anden grad. For at overskueliggøre dette “hav” er virksomhederne opddelt i to hovedkategorier: 

  • Bureauer, hvor SEO er en del af de produkter som de tilbyder/sælger 
  • Virksomheder, som fx både har en fysisk butik, men også en webshop
Er man nybegynder, så er det en fordel at starte i et bureau, da man ofte vil blive tilbudt en mentor. En mentor kan hjælpe en på vej i ens SEO karriere og samtidig vil det kunne “speede” hastigheden op i forhold til at lære SEO. 
 

Vil du vide hvad virksomhederne efterspørger i forhold til kommende SEO nørder?  

  • Man skal brænde for kommunikation
  • Have et ønske at blive dygtig til SEO
  • Ikke er bange for at springe ud i nye ting og tør udfordre status quo
  • Synes digital marketing er spændende
  • Have en engageret, positiv, målrettet og struktureret arbejdsgang
  • Er indstillet på en karriere inden for SEO
  • Naturlig selvstændighed
  • Flair for IT og digitale medier
  • Besidde evnen til at “se”, hvad brugerne vil have
  • Trives i team-arbejde
  • Kommunikative og kunde-minded evner (ift. mail og video kommunikation)
  • Have karakter og være professionel 
Som man kan læse, så kræver mange af virksomhederne ikke at man kan forstå Google´s algoritmer og at man konkret SEO erfaring fra klienter. Fælles for alle punkterne er at man skal finde emnet spændende og virkelig brænde for.. SEO!

Studiejob i SEO

Som man kan læse længere oppe, så er kravene ofte mere af personlig karakter, når det kommer til et praktikjob inden for SEO. Drømmer man om et studiejob, vil man godt kunne løbe panden mod muren, hvis man ikke har nogen konkrete kompetencer. 

At have færdigheder inden for følgende uddannelser vil være en kæmpe fordel:

  • Computer og kommunikations relevante uddannelser: Her vil man kunne tilbyde en forståelse inden for emner, som er nært beslægtet med SEO. 
  • Sprog: Forståelse for fx engelsk er helt fundamental. Det er et ultimativt krav, for at kunne blive ansat i en stilling, hvor man skal arbejde med SEO.
  • Marketing: En uddannelse inden for marketing vil gøre dig i stand til at kunne forstå købssituationer og kundens behov.

Hvorfor ikke få beskidte fingre?

Indfaldsvinklen til ens SEO karriere behøver ikke være igennem et praktikjob eller en uddannelse. Mange kan måske være bange for at starte en en blog/hjemmeside, da den ikke vil kunne leve op til andre hjemmesider, som man kender. Her er det vigtigt at huske på, at alle starter et sted og at øvelse gør mester. 
Det at have sin egen blog eller hjemmeside gør en i stand til at sætte sig i en kundes sted og forstå problematikken når det fx kommer til ranking på Google.

 

Praktik SEO

Hvem skal du lytte til?

I SEO branchen er der en del modstridende meninger. Det kan fx være om Google straffer double content (klik her for at læse om double content). 
Her er listet nogen grunde op til, hvorfor at du skal være opmærksom: 

  •  Udviklingen inden for SEO går hurtigt. Hvad der var korrekt for tre måneder siden, vil ikke være en selvfølge i dag. 
  • Google holder deres algoritmer (parametre, som bruges til at vurderer fx en blog) hemmelige. Det eneste man kan gøre er at teste ens website og se om man får mere trafik. Husk at denne indgangsvinkel ikke er noget værd uden aktuel data til at bakke op. 
  • Bare fordi en bestemt SEO taktik virker på en website, betyder ikke at det virker på en anden. 
 

Hvordan skal du forholde dig til modstridende information?

  • Brug troværdige kilder.  I bunden af siden vil du kunne finde relevante kilder. 
  • Brug kvantitativ data. Data, som kommer fra en troværdig kilde og som fx bruger statistik som argument er mere værd end kvalitativ data (anekdoter, historier etc.) 
  • Brug flere kilder. Udforsk SEO verdenen og brug data fra fx 2-3 eller 4 kilder, som du finder interessant. Tag alt informationen og “ryst” den, så du får en frisk lækker cocktail af SEO information.
  • Det gælder om at forsøge sig, igen og igen. Dit arbejde er mere værd end andres SEO strategier!
 
SEO Succes

Husk at tage den rigtige SEO hat på!

Regnbuefarvet, grå, sort eller hvid hat? Mulighederne er, som man kan se.. mange. Og derfor gælder det om at vide, hvad disse er!

Helt enkelt, så er en hvid SEO hat en strategi, som bygger på de retningslinjer, som Google udpeger i forhold til deres søgemaskine. En grå hat strategi er den “frække dreng” i klassen. Strategien går ikke direkte imod Google´s retningslinjer, men har en tendens til at gå til stregen – og måske lidt længere nogen gange. Sort hat er, som du kan gætte dig til en strategi, som helt og holdent kaster retningslinjerne ud i en skraldespand. 

En hvid hat strategi bygger på integritet og er langsigtet. Her vil man over tid blive belønnet for sit ærlige arbejde af Google. Bruger man en af de andre strategier til at tiltrække trafik, så vil man risikere at blive “straffet” (fjernet fra Google´s søgeresultater). 

Hvid hat strategien gør at man kan sove roligt om natten. Men, som den artige dreng i klassen, så kan man lære noget at den frække dreng. Sort og grå hat strategi kan være utrolig brugbar til at manipulere trafik ind på ens site – på kort sigt. Sort og grå hat strategi, kan med den rigtige strategi bliver forvandlet til hvid strategi. 


I nærmest fremtid vil der blive udgivet en artikel om emnet.

Vil du have de mest basale SEO værktøjer?

De fleste vil på et tidspunkt føle sig intimedieret og måske have en opgivende følelse når det kommer til at lære SEO. 
Men vent lige! Tænk på, at dem som kan finde ud af SEO er dem som oftest vil ranke på Google, når du søger efter relevant information om SEO. Disse virksomheder lever ofte af deres tjenester og derfor så er emnet “SEO”, som et stikke hånden ind i en bistade.  At skabe content, som bliver rangeret på Google er, hvad SEO i bund og grund handler om.

For at gøre emnet mere spiseligt har vi hos SeoSos opstillet en række af de mest basale emner om SEO.

At lære det mest grundlæggende om SEO, kræver højest et par timer af dig. De emner, som er listet op vil give dig en god forståelse for, hvad SEO handler om. 

1. Hvordan en søgning fungere: Her er en kort video, som fortæller om tilgangen til søgning og hvordan Googlebot laver indeksering, samt hvordan Google crawler/læser et site. 

2. Verdens bedste SEO guide: Her bliver du præsenteret for SEO på en meget enkel og hurtig måde. 

3. Bogen over ALLE bøger:  Hvis du læser den her bog (efter at have læst  overstående guide), så vil du være rigtig godt klædt på, ift. det basale om SEO. 

4.Google´s retningslinjer og starter guide: Guiden her er skrevet af Google og indeholder utrolig mange og informative øvelser. 

5. En video, som handler om højere ranking på Google: I denne video bliver du introduceret  til det mest basale ift. rankings på Google

6. Ahref: Din kilde til fantastisk SEO! Her får du content, som er utrolig professionelt udført. 

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er en del af processen når det kommer til SEO. Her gælder det om at finde frem til det, som brugerne på Google søger efter, når de skal søge efter det produkt eller service, som du er interesseret i at sælge/tilbyde brugerne. Der er mange måder at lave søgeordsanalyse på, men der findes ikke en metode, som er den ultimative korrekte og eneste rigtige at bruge. Metoden, som man bruger kan varierer alt efter industri, budget eller mål, som der er ift. en kampagne. 

Uanset hvad, så er der nogle ting, som man ikke kan se bort fra i søgeordsanalysen. Det gælder nemlig om at forstå din bruger. Dette kaldes searcher intent (Mere om det her). For at overskueligegøre det, så er searcher intent opdelt i tre emner: 

  • Transaktionsbeslutning. Her er målet for øje at købe et produkt, et sign-up til et produkt eller fx når en transaktion er lavet. 
  • Informationssøgning. Her søger brugeren efter information. Det kan være at brugeren er nysgerrig efter, hvor mange der bor i Aarhus kommune. 
  • Navigation. Når brugeren med vilje søger efter et emne og kommer ind på et specifik site. 
Det er en kæmpe fordel at kunne genkende searcher intent. Kan man det, så kan man identificer brugerens behov, og dermed ramme ens målgruppe. 
Search Intent SEO
Summary
SEO for begyndere
Article Name
SEO for begyndere
Description
Har du brug for at vide mere om SEO? Du har muligheden for at læse en artikel, hvor du kan blive klogere på SEO generelt - helt basic!
Author
Publisher Name
SeoSos.dk
Publisher Logo