?> Hvad er et title tag? | SEO Guiden 2020 | 100 % Gratis

Vil du vide mere om, hvad et title tag er?

Simon Nielsen | Skrevet d. 06.09.2020

Title tags indeholder en enorm SEO-værdi.

Title tags er det, som står mellem dit site/blog og Google´s servere. Hvis dit site ikke er synlig i google´s søgeresultater, så vil du ganske enkelt ikke få trafik ind på dit site. 

Denne artikel handler om, hvordan du laver det perfekte title tag. Et skrædersyet title tag gør at du kan optimere din CTR (Click through rate) og måske opnå en højere Google ranking. 

Title tags er nok det bedste SEO værktøj du kan starte med – gør du det, så bliver du en SEO-Sensei!

Hvad er et title tag?

Et title tag er en HTML kode, som skaber en unik og specifik title tag på et site. Når en title tag er unik, betyder det at sitet ikke har flere titles tags af samme navn (Undgå double content). En specifik title tag betyder at det anvendte title tag er relevant og målrettet det site, hvor det bliver anvendt til. 

Hvor finder man title tags?

Title tags finder man fx på Google og/eller i ens faner. I det første billede nedenfor ser man, hvordan et titletag på Google ser ud. “Trendhim.dk – Tendhim – Tell your story – Accessories til mænd”

Det næste billede viser et title tag på Trendhim.dk: “Smukker & accessories til mænd”

Title tag seosos.dk
Title tag eksempel
Simon Nielsen

Simon Nielsen

Simon studerer markedsføringsøkonom på EAAA, hvor han bl.a. arbejder med SEO. Resarchen til artiklerne kommer bl.a. fra undervisningen, men er også inspireret af branchens bedste SEO nørder.

Har du spørgsmål, så er du altid velkommen til at skrive en kommentar!

Title tags, CTR og ranking???

Lad os lige få slået en ting fast – med 7 tommer søm.. Title tags er ekstrem vigtigt, hvis du gerne vil have flere ind på din side. Arbejder du med dine title tags, så opnår du en højere CTR, hvilket i første omgang er positivt. Men en side effekt (ikke dokumenteret) en højere ranking på Google. 

Forstil dig et kort øjeblik at du er inde i maskinrummet af Google. Her er den 1. og vigtigste regel: Levere search intent! Hvis vi fodrer Google med søgeordet “Elbiler 2021” så vil der dukke en række søgeresultater op i Google. i Top 20 vil der være et site, hvor over 90% vælger at klikke på. Det fortæller Google at det site levere search intent, og dermed vil sitet rangere højere på Google, hvis det forsætter med at levere det, som brugerne spørger efter, over tid. 

OBS: Det er kun en teori, da Google ikke vil levere deres parametre for SEO.. (endnu :). 

Selvom det kun er en teori, så er det altid en god idé at optimere ens site ift. title tags. Title tags gør at man bliver set, hvilket skaber mere trafik ind på ens site. 

Spillereglerne for title tags

Når det kommer til title tags, så gælder det om at levere det, som brugerne forventer, når de klikker sig ind på dit site. Derfor, så gælder det om at skabe klik-værdi, fremfor clickbait. 

Regelerne:

  • Skab noget, som skaber værdi for brugerne af dit site
  • Prøv at holde title tags fra 50 – 60 tegn. (Så dit title tag kan vises i Google)
  • Lav et title tag, som starter med stort begyndelsesbogstav: 
    “SeoSos | 100% Gratis viden | Bliv klogere på SEO”
  • Lav et title tag, som starter med stort begyndelsesbogstav, efter hvert ord: “SeoSos | 100% Gratis Viden | Bliv Klogere På SEO”
Yoast er et program, som i starten er et “SEO plugin”. Programmet har mange funktioner, men mest af alt, så hjælper det med til at optimere ens SEO. En fordel ved programmet er bl.a., at man “live” kan se, hvordan ens title tag vil se ud på Google. 

 

 

> INFO BOKS <

CTR betyder “Click-Through Rate”, som oversat til dansk betyder klikrate. CTR er en enhed, som måler forholdet mellem visninger og kliks i procent. 

Ranking er et system, som Google bruger til at vurdere relevansen af forskellige sites, ift. det, som brugerne af Google søger efter. Ranking er sammensat af en lang række parametre, som Google bestemmer over.